april 27, 2024

hepatitis i lever

Spørgsmål:

hej foreningen

hvor lang tid går der inden man får de første symptomer på hepatitis B, og

hvilke er de..

på forhånd tak

Søren

Svar:

Kære Søren

Tak for dit gode spørgsmål

Efter smitteudsættelse går der fra 6 uger til 6 måneder (hos de fleste dog mellem 2 og 4 måneder) inden sygdommen bryder frem. Hos hovedparten af smittede personer forløber den akutte infektion stum. Andelen af smittede som får symptomer på akut hepatitis B, afhænger først og fremmest af alderen. Hos nyfødte får mindre end 5-10% symptomer i modsætning til ca. 1/3 hos voksne. Hos de, som får symptomer, starter sygdommen som en influenzalignende sygdom præget af appetitløshed, kvalme og opkastning samt feber, almen utilpashed og eventuelt ledsmerter og højresidige mavesmerter.

I løbet af få dage til få uger mister afføringen sin sædvanlige brunlige farve, og bliver i stedet kitfarvet og urinen bliver mørk. Dertil kommer gulfarvning af huden (gulsot) og af det hvide i øjnene, og en del oplever generende hudkløe. Når gulsoten indtræder aftager de influenzalignende symptomer sædvanligvis. Gulsoten forsvinder oftest efter 2-4 uger, men gulsot af måneders varighed kan forekomme.

Vi håber dette er svar nok men ellers er du altid velkommen til at skrive til os igen

Hepatitis Foreningen