april 18, 2024

Behandling af kronisk hepatitis B

Formålet med at behandle kronisk hepatitis B er på lang sigt at undgå, at leverbetændelsen fører til skrumpelever og leverkræft. Der findes ingen behandling, der helt kan udrydde hepatitis B fra leveren. De behandlinger, der findes, kan fjerne betændelsen i leveren. Det kortsigtede mål med at behandle hepatitis B er derfor at fjerne betændelsen fra leveren. Nogle af dem, der har hepatitis B, oplever, at betændelsen forsvinder af sig selv. Det sker, når det lykkes immunsystemet at udrydde tilstrækkeligt mange af de leverceller, hvor hepatitis B virus formerer sig.

Behandling hjælper

Det er muligt at behandle kronisk hepatitis B med stoffer, der virker direkte på virus. Et af disse stoffer – lamivudine – blev i 1999 markedsført til at behandle kronisk hepatitis B. Lamivudine tages som kapsler (synkes) én gang om dagen.

Behandling med lamivudine medfører ofte, ar der sker et meget hurtigt fald i mængden af virus i blodet, samtidig med at levertallet langsomt nærmer sig det normale. Et års behandling medfører at en tredjedel af patienterne vil være bragt over i sygdommens fase tre. De får ikke betændelse i leveren igen, og

behandlingen har en vedvarende effekt. Hos de fleste blusser betændelsen desværre op igen, når de holder op med behandlingen. Ved behandling med lamivudine er bivirkningerne lette i form af kvalme og madlede. Der er flere nye lægemidler på vej til behandling af hepatitis B. Disse midler kan supplere lamivudine. Man kan også behandle hepatitis B med alfa-interferon. Behandlingen skal tages i et halvt år. Men da interferon skal tages i ret høje doser, medfører behandlingen udtalte bivirkninger, hvorfor lamivudine må være at foretrække. fff