april 13, 2024

Savner en øl

hepatitis

Spørgsmål:

hej har skrevet til jer før og fik et godt svar

er i behanling for hepatitis c og har lige fået at vide at jeg er virus fri

jeg mangler 2 md, efter dette må jeg så godt tage i byen en gang i mellem og drikke et par øl for det savner jeg virkelig at komme lidt ud og morer mig jeg kan ikke finde noget om det og kan ikke lide at spøger lægen Mvh susanne

Svar:

Kære Susanne

Tak for dit gode spørgsmål.

Først vil vi meget gerne ønske dig tillykke med at du er virusfri her i slutningen af behandlingen. men det er også således at du først ved om din status som virusfri holder når der er gået et halvt år efter endt behandling, så indtil da må vi tilråde dig ikke at overbelaste din lever med alkohol så vidt det muligt.

Har man først fået skader på leveren, pgr. af virus eller alkohol, bør man helst ikke drikke, når det er sagt ved vi også godt at trangen til at deltage i en festlig lejlighed engang imellem kan være meget stor hos nogen.

Hører du til dem må vi sige til dig drik så sjældent som muligt og ikke hver weekend, men lov os at du ikke gør det overhovedet i resten af din behandling, idet at det kan have indflydelse på hvor godt din behandling virker.

Vi håber at dette er svar nok men ellers er du altid velkommen til at skrive tilbage til os igen.

Hepatitis Foreningen