april 26, 2024

Din hund er din ven når du er syg

Der er ingen tvivl om, at hunde er menneskets bedste ven. De giver os følgeskab, kærlighed og støtte – især når vi har mest brug for det. Og hvad er mere nødvendigt end når vi er syge?

Selv om vores pelsede venner ikke ligefrem kan overtage vores plads i køen hos lægen eller hente vores medicin for os, kan de give os tiltrængt følelsesmæssig støtte i sygdomstider. Undersøgelser har vist, at interaktion med en hund kan være med til at sænke blodtrykket og frigive velværehormoner som oxytocin og serotonin. Hunde giver også en følelse af rutine og normalitet i perioder, hvor vores liv måske føles alt andet end det.

Så hvis du føler dig i dårligt vejr, kan du overveje at tage fat i din pelsede ven i stedet for at(eller lige så godt som) dine menneskelige. Måske får de dig bare hurtigere til at få det bedre.Og om ikke andet vil de med garanti hjælpe dig med at få et smil på læben.

Når alt kommer til alt, er der ikke noget, der hedder en dårlig dag, når man har en hund!

En hund kan også hjælpe dig med ikke at føle dig ensom. Hvis du er syg og alene hjemme, kan en hund være der for at holde dig med selskab og sørge for, at du ikke føler dig ensom eller deprimeret. Hunde er kendt for deres ubetingede kærlighed og støtte, hvilket er præcis, hvad vi har brug for, når vores helbred er i fare.

Ud over at yde følelsesmæssig støtte kan hunde også hjælpe os med at komme igennem den fysiske side af sygdom. Undersøgelser har vist, at det har vist sig, at det at tilbringe tid sammen med en hund sænker blodtrykket, frigør feel-good-hormoner som oxytocin og serotonin i kroppen og øger endorfinerne. Det betyder, at det at have en hund i nærheden i sygdomstider faktisk kan hjælpe os med at komme os hurtigere!